گسترش محصولات بیمه عمر و تکمیلی با تحلیل داده های بزرگ

گسترش محصولات بیمه عمر و تکمیلی با تحلیل داده های بزرگ

در سالیان گذشته طراحی محصولات جدید بیمه ای با استفاده از اکچوئری و لحاظ کردن نقش پارامترهای موثر بر ریسک بر اساس تجربیات بیمه گر صورت پذیرفته است حال آنکه اطلاعات زیادی در زمان صدور بیمه نامه از مشتری توسط شرکت بیمه اخذ میگردد که تحلیل این اطلاعات و حجم بسیار زیاد اطلاعات ورودی نقش سیستم های تحلیل داده دیتاهای بزرگ را هر روز برای رقابت در بازار بیمه ای پر رنگ تر مینماید ، اطلاعات دریافتی از crm شرکت های بیمه ای و همینطور سیستم های صدور بیمه نامه باید در معرض تحلیل مستمر قرار گیرد تا مزیت رقابتی و نرخ برای شرکت های بیمه ایرانی در زمان رقابت در بازار های بین المللی ایجاد گردد .

با بررسی سیستم های هوش مصنوعی و تحلیل داده و دسته بندی صحیح و موثر اطلاعات مشتری به صورت هوشمند برای تاثیر مستقیم بر روی نرخ های بیمه ای ، اطلاعات مفیدی هر روزه در دیتابیس شرکت های بیمه ذخیره میگردد که بررسی آنلاین و لحظه ای این داده ها  میتواند ضریب خسارت و حق بیمه را در بازار رقابتی بین المللی کاهش داده و شرکت های بیمه را با چشم باز وارد این رقابت کند و پوشش های مناسب با بازارهای گوناگون را برا ی فروش مشتری آماده نماید .

داده های مهمی در زمان صدور و بازاریابی بیمه عمر و درمان از مشتری دریافت میگردد، به طور مثال ممکن است توسط امور مشتریان ،شکایات به صورت دریافتی و ثبت در سی آر ام ثبت گردد که تحلیل آنها نشانگر پتانسیل تغییر یک محصول یا تولید یک محصول جدید برای سنین خاص باشد که داده های غیر مستقیم دیگری مانند داده های فوت ، داده های درآمدی و داده های منطقه ای به تولید محصولی خاص برای منطقه ای خاص بینجامد.

بررسی این داده ها توسط انسان به سختی و غیر ممکن بوده و با توجه به حجم بالای این داده ها باید مکانیزم های تحلیل داده برای به روز رسانی محصولات مختلف از جمله بیمه های مسافرتی و مسئولیت و همینطور بیمه های باربری استفاده شود .

یکی دیگر از موارد حیاتی برای تقسیط بیمه نامه های مختلف سطح درآمدی بر اساس کدپستی و منطقه ایست که میتواند شرایط پرداخت هوشمند را به فروشندگان محصولات جهت ارائه به مشتری یا خرید آنلاین بیمه توسط خریدار ارئه دهد.

آپدیت جداول مرگ میر بر اساس شاخص های فعلی و لحظه ای مرگ میر در دوران کرونا نشان داد تحلیل داده های بزرگ مرتبط در زمان همه گیری چقدر میتوانست شرکت های بیمه را از ورشکستگی و بحران نجات دهد ، به طور مثال شخصی که قصد خرید بیمه مسافرتی شینگن از شرکت بیمه ای را داشت با توجه به شرایط منطقه ای همه گیری و تفاوت های معنا دار ریسک و پوشش کرونا در هر منطقه از حوزه شینگن ،استفاده از تحلیل داده این الزام را برای شرکت های بیمه به وجود آورد که با تحلیل این داده های منطقه ای ریسک سرایت ، بر اساس سفر مشتری ، بتوانند محصولی منعطف و سود ده به بازار عرضه کنند و مشتری بتواند حداکثر نفع را از بیمه نامه خود در صورت وقوع خسارت ببرد .

حضور در بازارهای بین المللی برای شرکت های بیمه ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار شده است لکن ایجاد ابزارهای مناسب برای رقابت با شرکت های بزرگ جهانی نیازمند ایجاد بستر مناسب برای به روز رسانی محصولات بومی در بازار هدف دارد که در مقالات آتی نسبت به الزامات پیش رو برای شرکت های بیمه و لزوم ایجاد استارت آپهای بیمه ای جدید در حوزه تحلیل داده برای کمک به شرکت های تخصصی بیمه ای در بازارهای کشورهای همسایه امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است.

نویسنده : وحید ارفعی 1400/10/06

نظرات بازدیدکنندگان