سرطان تخمدان چیست

سرطان تخمدان چیست

سرطان تخمدان چیست ؟


دو غده تولید مثل در دستگاه تولید مثل زنان وجود دارد که به آن ها تخمدان گفته میشود . اندازه ی این غده ها تقریبا به شکل بادام است که در دو طرف رحم زنان وجود دارد تولید تخمک‌و همچنین تولید هورمون های زنانه پروژسترون و استروژن وظیفه ی این غده های کوچک ولی پرتوان است .
با شروع رشد و پیشرفت سریع سلول های غیر طبیعی در تخمدان ،سرطان تخمدان پدید می آید .

محل شیوع سرطان تخمدان:

این بیماری ابتدا در قسمت های لگن و شکم پخش میشود و در مرحله ی اول که در لگن و شکم قرار دارد به طور دقیق شناخته نمیشود اما هرچی این بیماری رشد و پیشرفت بیشتری کند درمان آن نیز سخت و دشوار میشود در صورت تشخیص بیماری در مراحل اول که درمحدودیت تخمدان هاست، آسان تر بوده و موفقیت بهتری را به همراه دارد .درمان سرطان تخمدان دو راه دارد که معمولا با جراحی و شیمی درمانی صورت میگرد .

علائم و نشانه های سرطان تخمدان :

-  ورم شکم
-  درد لگن واطراف پایین شکم
-  تکرر ادرار
-  درد هنگام مقابرت
-  درد یبوست
-  کمردرد
-  حالت تهوع
-  کاهش وزن
-  مشکلات تنفسی
-  بی اشتهایی
و اما این بیماری در ابتدا زیاد علائم و نشانه های خودرا مشخص نمیکند با گذر زمان و پیشرفت آن ، علائم آن را میشود شناسایی کرد .
نشانه های این بیماری هم میتواند مانند بیماری سندرم پیش از قاعدگی (PMS) سندرم روده تحریک پذیر (IBS) باشد با شدید تر شدن علائم قطعی بودن این بیماری مشخص میشود.

علت بروز سرطان تخمدان :

این بیماری هم مانند سایر بیماری های دیگر علت اصلی و ابتدایی خود را به دانشمندان ثابت نکرده است .

عواملی که برای  سرطان تخمدان خطر دارد عبارت اند از:

هنگامی که (DNA)سلول ها دچار جهش میشود سرطان بوجود می آید از جهش این سلول های غیرطبیعی تومورتشکیل میشود.سلول های غیر طبیعی باعث ازبین رفتن سلول های سالم میشوند و به رشد خود ادامه میدهند همچنین این سلول های غیرطبیعی باحمله به بافت های اطراف بدن خودرا گسترش داده و کل بدن رادرگیراین بیماری میکنند که (متاستاز)گفته میشود.

عوامل ایجاد خطر در مورد سرطان تخمدان:

-  نقش افزایش سن در بروز سرطان تخمدان:

   هرچه سن بالاتر برور امکان بروز سرطان تخمدان زیاد میشود مخصوصا ‌در زنانی که به سن یائسگی رسیده اند و شایع ترین آن در محدودیت سنی ۵۰ تا۶۰سالگی است و از ۴۰سالگی به پایین کمتر می باشد.

 محصولات مرتبط : پوشش های بیماری های سرطانی و استعلام بیمه تکمیلی سامان

  
 آیا سرطان تخمدان ارثی است:

  افرادی که سابقه ی این بیماری را در خانواده دارند احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در آن ها زیاد است.با استفاده از غربالگری های ژنتیکی سرطان تخمدان میتوان فهمید ژن این بیماری در بدن فرد     هست یاخیر.

-  ارتباط بین سرطان پستان و سرطان تخمدان :

   افرادی که دچار سرطان پستان شده اند احتمال اینکه مبتلابه سرطان تخمدان شوند زیاد است معمولا زنایی که سرطان پستان دارند برای پیشگیری از سرطان تخمدان (عمل جراحی برداشتن تخمدان )       میکنند .
-  خطر ابتلا در زنانی که اندومتریوز دارند حدودا ۳۰ درصد شایع تر در زنان دیگر است .
-  چاقی و اضافه وزن : افرادی که چاقی و اضافه وزن مفرط دارند هم بیش از۳۰درصد زنان دیگرتحت خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند .
-  درمان نا باروری یا برعکس: معمولا افرادی که از داروهای باروری استفاده میکنند خطرابتلا به این بیماری راهم دارند و همچنین افرادی که در معرض ناباروری هستند بیشتراز از باروری است .
-  جراحی زنان :کسانی که جراحی در اندام های خود انجام داده اند مانند جراحی بستن لوله و در اوردن رحم خطرو شیوع این بیماری درآن ها بسیار کمتر است .
-  سابقه ی بارداری : زنانی که بارداری تاقبل ۲۶سالگی را داشته اند و همچنین افرادی که بارداری های بیشتری داشته باشد کمتر دچاراین بیماری میشود.
-  قاعدگی : قاعدگی در سن کم و همچنین یائسگی در سن بالا میتواند از عوامل بوجود آمدن این بیماری باشد.
-  قرص های ضدبارداری : به نظر میرسد استفاده از قرص های ضد بارداری در مدت ۳ تا ۶ سال ممتد خطر مبتلا شدن به این بیماری را نیز کاهش میدهد و باعث پاک شدن و شستشوی کامل رحم نیز میشود بنابراین به نابودی سلول های غیر طبیعی و مضر کمک میکند .

انواع سرطان تخمدان :


باتشخیص سلول های در حال حرکت در بافت های بدن میشود نوع آن را فهمید که برایتان شرح میدهیم !
-  تومورهای اپیتلیال :در خارج از تخمدان لایه ی نازک بافتی وجود دارد که این سلول روی این بافت ها تاثیرمیگزارد.
-  تومورهای استروما:تشکیل شده از بافت تخمدانی است و سرشار از سلول های تولید کننده هورمون است .این تومور نسبت به تومور های دیگر در مرحله اول زودتر تشخیص داده میشود و شیوع آن تقریبا ۷درصد از تومورهای تخمدان است .
- تومور های سلول های جنینی :این تومور در افراد مسن کمتر دیده شده و در زنان جوان شیوع بیشتری دارد و بسیار نادر است .

پیشگیری از سرطان تخمدان :
-  استفاده از قرص ضد بارداری که سرطان تخمدان را به علت شستشوی کامل رحم کاهش میدهد.
-  اگر سابقه ی خانوادگی در مورد بیماری سرطان تخمدان یا پستان داشته اید به پزشک برای چکاب کامل بدن خود مراجعه فرمایید.
 

بیشتر بخوانید: سرطان کبد چیست 

نظرات بازدیدکنندگان