همه چیز در مورد سرطان استخوان : شامل تشخیص و انواع و درمان

همه چیز در مورد سرطان استخوان : شامل تشخیص و انواع و درمان

نشانه های سرطان استخوان چیست؟

از مهمترین نشانه های سرطان استخوان :
استخوان درد شدید،ورم ،ناتوانی استخوان و پوکی آن،خستگی های مداوم ،کاهش وزن غیر طبیعی نوعی سلول در سرطان استخوان ایجاد میشود و به نوع های مختلفی تقسیم میشود


انواع سرطان استخوان:

بیشترین سرطان استخوان عبارت اند از:


اسنتئوسارکوما

اسنتئوسارکوما،نوعی سرطان است و میتوان گفت یکی از شایع ترین آن هاست، کارسلول های سرطانی تولید بافت سرطانی است اسنتئوسارکوما در استخوان های بازو و پای کودکان و نوجوانان بیشتر درحال پیشرفت است.

کندروسارکوما


دومین سرطان استخوان کندروسارکومااست که وظیفه ی سلول های این سرطان تولید غضروف است محل رخ دادن این کندروسارکوما معمولادر لگن ،بازوهاو پای افراد مسن و میان سال است

سارکوم یوئینگ


سارکوم یوئینگ این بیماری در لگن و بازوهای کودکان و نوجوانان و همچنین در پاهای این افراد شکل میگیرد
و اما چیز هایی ک باعث شیوع این بیماری میشود؟

بیماری پاژه استخوانی


این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده میشود و احتمال زیادی را برای مبتلا شدن به این  سرطان را  در سنین بالا بروز میدهد.

سندرم های ژنتیکی ارثی


از طریق والدین به فرزندان منتقل می شود  بیماری سندرم های ژنتیکی که میتواند موجب سرطان استخوان در فرزند شود سندرم رتینوبلاستوما میتواند ژنتیکی باشد پرتو درمانی سرطان یکی دیگر از دلایل بروز این سرطان در فرد مواجه شدن زیاد در پرتو درمانی به مدت طولانی که برای درمان سرطان است و اما باعث پوکی استخوان و همچنین میتواند خطر ابتلا به سرطان استخوان در اینده شود .در صورتی که نشانه های سرطان استخوان رامشاهده کردید ب پزشک مراجعه فرمایید هنگامی که پزشک جواب مثبت به علائم این بیماری نشان داد به سراغ مرحله های بعدی میرویم.
مرحله ی بعدی تشخیص میزان پیشرفت سرطان در بدن فرد است و آن هنگام میشود راهکار درست برای درمان بیماری سرطان فرد انتخاب کرد.


مواردی که برای تشخیص سرطان استفاده میشود:

سرعت رشد سرطان
اندازه تومور
گسترش سرطان درکل بدن
برای نشان دادن اندازه ی شدت این بیماری از اعداد رومی 0تا17 استفاده میکنند.هرچه اعداد از 0 بالاتر رود شیوع بیماری و پیشرفت بیشتر میگردد و پیشرفت تومور را در بدن فردرا نشان میدهد و هرچه کمتر باشد ابتلای بروز کمتر سرطان را نشان میدهد .

راهکار هایی برای درمان سرطان استخوان: 


برای درمان این بیماری بهترین راه شناخت کامل و تشخیص سرطان و وضعیت کلی سلامت فرد میباشد و بستگی به اندازه ی های اعداد رومی دارد ک این بیماری را مزمن نشان دهد یا حاد بدین صورت بعضی از سرطان ها ب نسبت اندازه ای ک دارند با جراحی صورت میگیرند و تعدادی با شیمی درمانی و گاهی با درمان های دیگر درمان میگردد پاسخگوی این بیماری بود. 
انجام عمل جراحی بدین صورت است ک میتوان بااین عمل کل تومور را از استخوان فرد مبتلا ب بیماری خارج کرد با استفاده از تکنیک هایی ک در علم پزشکی وجود دارد و با بخش کمی از بافت سالمی ک در آن احاطه کرده است . 
جایگزینی استخوان از دست رفته جراح بااستفاده از استخوان های دیگر از ناحیه های بدن فرد و یابااستفاده از پلاستیک سخت و فلز جایگزین خواهد بود در صورتی ک سرطان استخوان در بدن فرد پیشرفت زیادی کرده باشد در عمل جراحی باید استخوان زیادی برداشته شود و یا عمل قطع عضو صورت گیرد.هنگامی ک عمل قطع عضو فرد انجام شود باید برای او اجزای مصنوعی تشکیل داد و از اجزای مصنوعی ساخته شده استفاده کند همچنین برای او کلاس های یادگیری ازاین اجزا را خواهند گذاشت .

شیمی درمانی


یکی دیگر از روش های معالجه شیمی درمانی است که در ان از داروهای ضد سرطان قوی استفاده میشود این داروها از طریق ورید به داخل بدن فرد مبتلا تزیرق میشود تا بتواند سلول های سرطانی را از بین ببرد و اما این برای تمام سرطان ها مفید نخواهد بود مثال برای سرطان کندروسارکوم تاثیر بسزایی ندارد‌و اما بهترین تاثیررا روی استئوسارکوما و اوینگ سارکوما دارد .

نظرات بازدیدکنندگان